Jordánsko - Mrtvé moře

Po Ammanu, starověké Petře, poušti Wadi Rum a jednom proflákaném odpoledni u moře v Aqabě, nás čekalo Mrtvé moře. Slané jezero ležící 420 m pod hladinou světových oceánů láká turisty nejenom jako mizející světový unikát, ale i jako ozdravné lázně pro všechny, kdo trpí kožními neduhy. Přestože tou dobou se mé osobní neduhy týkaly výhradně střev, nikoliv pokožky, upřímně jsem se na velkou slanou louži těšila.

Naší vstupní branou k Mrtvému moři byla Madaba – město slavné pro svou křesťanskou historii a mozaiky Svaté země a Jeruzaléma. Z Aqaby jsme musely nejdřív dojet zpět do Ammanu, což zajistila pohodová pětihodinová jízda autobusem společnosti JETT (8,5 JOD), při které mě znervózňovalo jen škrundání ve střevech. Těžko říct, kterážto laskomina mi způsobila každodenní ranní útrapy na záchodové míse. Ochutnala jsem tu kdeco a neřízenému vyprazdňování nedokázala zabránit ani Becherovka užívaná v pravidelných dávkách. Přesto se mi podařilo dojet do Ammánu s čistým textilem.

Z Ammánu do Madaby je to dalších 30 km, které jsme překonaly místním busíkem, přestože byl pátek, a lokální doprava by podle všeho jezdit neměla. Pro muslimy je pátek jako naše neděle. Práce se nedoporučuje. My se věnujeme obžerství u babiček, muslimové modlitbě. Alespoň tak se to povídá. Nevím, jestli to bylo způsobené tím, že Madaba je převážně křesťanská, ale busík tam toho dne jel. Stačilo se postavit na výpadovku za obrovským kruháčem, kterému se tu říká 7th Circle, a mávnout rukou na projíždějící autobus. Takhle jednoduché to bylo.

Madaba

Jordánsko - MadabaV Madabě nás čekalo dlouhé hledání ubytování objednaného přes Airbnb, které nebylo označené číslem popisným, natož nějakou cedulí. Jedinou jistotu, že jsme nakráčely do správného domu, nám dal starý elegantní pán mluvící anglicky, se kterým jsme nejdřív musely pojíst čokoládu a vypít čaj. Vysvětlovat mu, že pospícháme shlédnout místní památky, protože máme v Madabě jen jediné odpoledne, bylo marné. Chtěl si prostě povídat. Trochu nás rozladil tvrzením, že k Mrtvému moři se dá z Madaby dostat jedině taxíkem. Lonely Planet zmiňoval i lokální busík. Odkud a v kolik hodin autobus vyráží, se nám ale zjistit nepodařilo a tak jsme nakonec musely dát staříkovi zapravdu.

Další pokus o levný přesun k Mrtvému moři jsme učinily v sousedním hotelu, kde jsme se chtěly nenápadně vmísit do zájezdního autobusu plného německých seniorů. To se vzhledem k našemu věku nepodařilo, ale během jemného upozornění, ať opustíme hotel, nám recepční stihl říct i cennou informaci – v Jordánsku jezdí Uber.

Mrtvé moře

Druhý den v pět ráno mě má střevní mikroflóra razantně upozornila, že mám vstávat. Díky tomu jsme už v 6:20 seděly v Uberu a radovaly se, jak jsme ušetřily. Taxík k Mrtvému moři stojí 25 – 30 JOD. Aplikace Uberu slibovala cenu jen 10 JOD. Jordánci si ale tuto službu tak nějak polidštili a vysolit jsme nakonec musely 13 JOD, aniž by se nám podařilo zcela jasně rozklíčovat proč. Nevadí, hlavně, že jsme byly u moře.

Jordánsko - Mrtvé moře

Od cestovatelů, kteří tu byli před námi, jsme věděly, že veřejné pláže jsou špinavé a jako dvě Evropanky v plavkách bychom jen stěží unikly všetečným mužským pohledům. Oproti tomu v turisty nabytém Deat Sea Spa Hotelu si nás nevšímal vůbec nikdo. Ne, neproklouzly jsme tam klasicky potichu a po Česku. Na recepci jsme poctivě zaplatily poplatek 20 JOD, který opravňuje lidi z ulice se celý den povalovat na soukromé pláži, i u bazénů a užít si tak Mrtvé moře bez čumilů. Za příplatek se tu dá pořídit i kus žvance, ale vzhledem k nechtěným pohybům ve střevech, jsme měly v batůžku nakoupené zásoby banánů a pečiva.

Jordánsko - Mrtvé moře (Dead Sea Spa Hotel)

V půl osmé ráno svým matným leskem uvítalo Mrtvé moře a my se mohly vrhnout do slaného roztoku. I když vrhnout se je silné slovo. Už v momentě, kdy jsem měla hladinu po kolena, bylo jasné, že půjde o nevšední zážitek. Jakmile byla voda po pás, převalila mě jako prázdný barel na břicho a znemožňovala mi stoupnout si zpátky na dno. Čvachtala jsem se na hladině jako nafouknutý vorvaň, což u mě vyvolalo záchvat smíchu. Při vší té nemotornosti jsem se snažila o jediné, nestříknout si sůl do očí. A i když vím, že se to dělat nemá, ochutnala jsem. Nikdy jsem nepila nosní kapky, ale takhle nějak si jejich chuť představuju. Fuj!

Jordánsko - Mrtvé mořeNaplácat na sebe blahodárné černé bahno, nechat ho na sobě zaschnout a pak se ho marně snažit smýt, bylo samozřejmostí. Kolem deváté dorazilo na pláž osazenstvo hotelu a na hladině se během chvíle houpaly desítky lidských bójek. Uchýlily jsme se proto pod slunečníky na původní mořský břeh. Proč na původní? Hladina vody každým rokem klesá zhruba o 70 cm. A přestože místní businessmani původně postavili hotely přímo na břehu, o 15 let později musí svážet líné turisty k vodě elektrovláčkem. Mrtvé moře jim uteklo o řadu metrů, a tak se budují pláže nové. Na té původní jsme proto byly jen my dvě a klid. Odpoledne jsme se důkladně odsolily, vyhodily plavky do koše a Uberem vyrazily rovnou na letiště.

Odlet

Během jediného týdne, jsme v Jordánsku viděly a zažily tolik neobvyklých věcí, že by to vydalo na celou knihu. V žádném případě se nám nepotvrdil předsudek, který nám řada lidí před cestou vnucovala, že pro dvě bílé ženy je Jordánsko nebezpečné. Není! Nebezpeční jsme jen sami sobě, když ze strachu z neznámého odsoudíme cokoliv, aniž bychom se to nejdřív snažily jakkoliv pochopit. Během celé cesty jsme si, čistě z úcty ke zdejším tradicím, zakrývaly kolena i ramena (v poušti z praktických důvodů i vlasy). Nebylo to ale nutné a zdaleka ne všechny turistky to dodržují. Nám to naopak přišlo jako skvělý způsob, jak si Jordánsko užít se vším všudy, co k němu patří.

Související články najdete v kategorii: Jordánsko